FAQ - Swan Short Stay

In de lente van 2015 ontdekten wij, dat er veel vraag was naar korte termijn huur van volledig uitgeruste accommodaties.

Inmiddels bemiddelen en beheren wij bij circa 80 huurwoningen in Tilburg. Flexibiliteit en service staan bij ons hoog in het vaandel.

Wanneer er gesproken wordt van short stay, bedoelt men dat een woning voor een korte periode gehuurd wordt. Dit in afwijking van het ‘gangbare’ huren, dat vaak voor onbepaalde tijd gebeurt.

Wij werken met een ‘all-in’ huurprijs. Dit is gebaseerd op het feit dat de woningen volledig uitgerust zijn (meubilair, stoffering en inboedel). Daarbij is de huurprijs standaard inclusief gas, water, elektra, televisie- en internet.

Om korte termijn verhuur mogelijk te maken, zijn alle woningen volledig uitgerust en hebben we zaken als gas, water, elektra, televisie- en internet vooraf geregeld. Op deze manier kunnen we snel schakelen en onze doelgroep van o.a. expats op maat bedienen.

Voor belastingen en heffingen geldt op hoofdlijnen: eigenaren krijgen de rekening voor eigenaarsheffingen (zoals de onroerendezaakbelasting/OZB) en gebruikers (huurders) voor gebruikersheffingen, zoals de afvalstoffenheffing.

Een huurder betaalt gemeentelijke belastingen als die ingeschreven is in de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA).

Belastingen vallen dus niet onder de ‘all-in’ prijs, want een bewoner van de gemeente Tilburg dient deze belasting te betalen.

Als een huurder zich niet inschrijft, moet u als eigenaar de toeristenbelasting voldoen.

Wij nemen alleen woningen aan, die modern gemeubileerd en gestoffeerd zijn. Tevens moeten zij voorzien zijn van pannen, bestek, bedden- en witgoed, magnetron etc. voor een comfortabel woongenot.

Wij gebruiken de nieuwe huurovereenkomst voor bepaalde tijd voor maximaal 2 jaar. Deze mogelijkheid is sinds 1 juli 2016 in de wet opgenomen en is bedoeld voor de situatie dat de huurder na afloop van de overeengekomen bepaalde tijd daadwerkelijk vertrekt. De huurder heeft bij dit model geen huurbescherming. Hij moet dus vertrekken na afloop van het contract.

Onze jurist heeft de modelovereenkomst aangepast naar onze bedrijfsvoering. Inmiddels wordt deze huurovereenkomst toegepast op ons gehele aanbod. Wij sluiten namens u de huurovereenkomst met de huurder.

De minimale huurperiode is één maand.

Nadat er wederzijds contact is geweest en een zekere mate van vertrouwen is opgebouwd, sturen wij de potentiële huurder per e-mail de huurovereenkomst en algemene voorwaarden toe. Nadat de huurder (digitaal) getekend heeft, wordt de huurovereenkomst per e-mail aan ons geretourneerd.

De stichting incasseert en draagt zorg voor de uitkering van de netto-opbrengsten aan alle belanghebbenden in het proces. Zo ontvangt u van de stichting de netto huuropbrengsten van uw woning.

We ontvangen elke nieuwe huurder ter plaatse voor een persoonlijk welkom, toelichting op de faciliteiten, informatie over de omgeving, huisregels en overdracht van de sleutel van uw nieuwe thuis. Gelijktijdig inspecteren we de woning en leggen onze bevindingen, voornamelijk foto’s, vast in een digitaal rapport.

Omdat het digitale rapport hoofdzakelijk bestaat uit foto’s, is de eventuele door de huurder aangerichte schade aan te tonen. Een inhouding op de borg of eventuele aansprakelijkstelling levert dan geen praktische problemen op.

De doelgroep bestaat uit

  • Expats
  • Zakenlui
  • Internationaal onderwijzend personeel
  • Werknemers bedrijven
  • Mensen die in een verbouwing zitten
  • Mensen die de periode tussen twee koopwoningen moeten overbruggen
  • Mensen met brand- en waterschade aan hun woning

 

Geschikte woningen zijn netjes ingericht en bevinden zich op een aantrekkelijke locatie. Een aantrekkelijke locatie is voor iedere huurder anders, maar over het algemeen gaat het over een woning in of nabij het centrum met daarbij een goede aansluiting op het openbaar vervoer. Daarnaast in aanwezigheid van nabijgelegen supermarkten, restaurants en cafés.

Voor expats geldt dat ze vaak in de buurt van de werklocatie willen verblijven of een goede verbinding naar de werklocatie willen hebben. De inrichting moet comfortabel zijn (een moderne uitstraling is een pré) en schoon. Verder kan de inrichting neutraal gehouden worden zodat het een zo breed mogelijk publiek aanspreekt.

Voornamelijk door een continue en proactieve inspanning, zowel richting huurder als u als eigenaar. Hierbij staat voorop alle betrokkenen zoveel mogelijk te ontlasten met onze service.

Voor onze werkzaamheden voor de eigenaar wordt maandelijks een commissie gerekend. Deze commissie zal worden verrekend met en ingehouden op de huurpenningen, waarna de ‘netto’ opbrengst wordt overgemaakt aan de opdrachtgever.

De maandelijkse commissie betreft een bedrag, dat per gesloten huurovereenkomst - na onderling overleg tussen opdrachtgever en opdrachtnemer - tot stand komt.