FAQ

In de lente van 2015 zijn we gestart met het verhuren van woningen in Tilburg en kwamen we tot de ontdekking dat er veel vraag bleek naar gemeubileerd huren.

Inmiddels bestaat ons aanbod uit meer dan 50 volledig uitgeruste woningen. Flexibiliteit staat bij ons hoog in het vaandel. Zo bieden wij woningen zowel voor korte (short stay) als lange (long stay) huurperiodes aan.

Wanneer er gesproken wordt van short stay, bedoelt men dat een woning voor een korte periode gehuurd wordt (max. half jaar). Wij werken alleen op basis van ‘all-in’ huur.

Met long stay bedoelt men huren voor minimaal een half jaar tot een onbepaalde tijd. Ook hier werken wij alleen op basis van ‘all-in’ huur.

Wij werken met een ‘all-in’ huurprijs. Dit is gebaseerd op het feit dat de woningen volledig uitgerust zijn (meubilair, stoffering en inboedel). Daarbij is de huurprijs standaard inclusief gas, water, elektra, televisie- en internet.

Om korte termijn verhuur mogelijk te maken, zijn alle woningen volledig uitgerust en hebben we zaken als gas, water, elektra, televisie- en internet vooraf geregeld. Op deze manier kunnen we snel schakelen en onze doelgroep van o.a. expats op maat bedienen. ‘Ontzorgen’ is daarbij ons uitgangspunt.

Belastingen mogen nooit in de servicekosten worden opgenomen, omdat het geen service is die de verhuurder aanbiedt.

Voor belastingen en heffingen geldt op hoofdlijnen: eigenaren krijgen de rekening voor eigenaarsheffingen (zoals de onroerendezaakbelasting/OZB) en gebruikers (huurders) voor gebruikersheffingen, zoals de afvalstoffenheffing.

De aanslagen afvalstoffenheffing en rioolheffing gebruiker worden in de praktijk door de gemeente vaak opgelegd aan de eigenaar/verhuurder. De eigenaar/verhuurder kan het aanslagbedrag dan echter doorberekenen aan de huurder. In het geval dat rioolheffing is gesplitst in een eigenaars- en een gebruikersdeel, mogen beiden worden doorberekend aan de huurder. Waterschapsbelasting mag eveneens worden doorberekend aan de huurder.

Gemeentelijke belastingen betaalt de huurder als die zich heeft ingeschreven in de Gemeentelijke Basis Administratie. Als een huurder zich niet inschrijft, betaalt de eigenaar.

Wij nemen alleen woningen aan, die modern gemeubileerd en gestoffeerd zijn. Tevens moeten zij voorzien zijn van pannen, bestek, bedden- en witgoed, magnetron etc. voor een comfortabel woongenot.

Wij nemen alleen woningen aan, die modern gemeubileerd en gestoffeerd zijn. Tevens moeten zij voorzien zijn van pannen, bestek, bedden- en witgoed, magnetron etc. voor een comfortabel woongenot.

Onze jurist heeft de modelovereenkomst aangepast naar onze bedrijfsvoering. Inmiddels wordt deze huurovereenkomst toegepast op ons gehele aanbod. Wij sluiten namens onze opdrachtgevers de huurovereenkomsten met de huurders.

De minimale huurperiode is één maand.

Nadat er wederzijds contact is geweest en een zekere mate van vertrouwen is opgebouwd, sturen wij de potentiële huurder per e-mail de huurovereenkomst en algemene voorwaarden toe. Nadat de huurder (digitaal) getekend heeft, wordt de huurovereenkomst per e-mail aan ons geretourneerd.

De stichting draagt zorg voor de uitkering van de netto-opbrengsten aan alle belanghebbenden in het proces. Zo ontvangt u van de stichting de netto huuropbrengsten van uw woning.

We ontvangen elke nieuwe huurder ter plaatse voor een persoonlijk welkom, toelichting op de faciliteiten, informatie over de omgeving, huisregels en overdracht van de sleutel van uw nieuwe thuis. Gelijktijdig inspecteren we de woning en leggen onze bevindingen, voornamelijk foto’s, vast in een digitaal rapport.

Omdat het digitale rapport hoofdzakelijk bestaat uit foto’s, is de eventuele door de huurder aangerichte schade onweerlegbaar aan te tonen. Een inhouding op de borg of eventuele aansprakelijkstelling levert dan geen praktische problemen op.

De doelgroep bestaat uit

  • Expats
  • Zakenlui
  • Internationale studenten
  • Internationaal onderwijzend personeel
  • Werknemers bedrijven
  • Woningkopers
  • Mensen met brand- en waterschade aan hun woning

 

Geschikte woningen zijn netjes ingericht en bevinden zich op een aantrekkelijke locatie. Een aantrekkelijke locatie is voor iedere huurder anders, maar over het algemeen gaat het over een woning in of nabij het centrum met daarbij een goede aansluiting op het openbaar vervoer. Daarnaast in aanwezigheid van nabijgelegen supermarkten, restaurants en cafés.

Voor expats geldt dat ze vaak in de buurt van de werklocatie willen verblijven of een goede verbinding naar de werklocatie willen hebben. De inrichting moet comfortabel zijn (een moderne uitstraling is een pré) en schoon. Verder kan de inrichting neutraal gehouden worden zodat het een zo breed mogelijk publiek aanspreekt.

Voornamelijk door een continue en proactieve inspanning, zowel richting huurder als eigenaar. Hierbij staat voorop alle betrokkenen zoveel mogelijk te ontlasten met onze service.

Voor onze werkzaamheden voor de eigenaar wordt maandelijks een commissie gerekend. Deze commissie zal worden verrekend met en ingehouden op de huurpenningen, waarna de ‘netto’ opbrengst wordt overgemaakt aan de opdrachtgever.

De maandelijkse commissie betreft een bedrag, dat per gesloten huurovereenkomst - na onderling overleg tussen opdrachtgever en opdrachtnemer - tot stand komt.