FAQ - Swan Short Stay

In de lente van 2015 ontdekten wij, dat er veel vraag was naar korte termijn huur van volledig uitgeruste (all-in) woningen.

Sindsdien bemiddelen wij (opdrachtnemer) accommodaties namens diverse eigenaren (opdrachtgever) en verzorgen het beheer.

Short stay is een begrip wat geen vaste betekenis heeft. Voor ons geldt: een woning kan ook voor een korte periode gehuurd worden (vanaf één maand). Gemiddeld huurt men bij ons langer dan een half jaar.

De all-in huurprijs bestaat uit twee elementen. Allereerst is de prijs standaard inclusief gas, water, elektra, televisie- en internet en ten tweede krijgt de huurder een volledig voorziene woning. Daarom verhuren en beheren we enkel woningen, die modern gemeubileerd en gestoffeerd zijn. Ook hebben zij een televisie, vaatwasser, wasmachine, droger en magnetron. Verder zijn keukengerei, bedden, beddengoed en handdoeken aanwezig. Als extra service kunnen huurders kiezen voor een wekelijkse schoonmaak inclusief schoon beddengoed en handdoeken.

Om korte termijn verhuur en snelle doorstroom mogelijk te maken. Op deze manier kunnen we snel schakelen en onze doelgroep van o.a. expats op maat bedienen.

Voor belastingen en heffingen geldt op hoofdlijnen: eigenaren krijgen de rekening voor eigenaarsheffingen (zoals de onroerendezaakbelasting/OZB) en gebruikers (huurders) voor gebruikersheffingen, zoals de afvalstoffenheffing.

Een huurder betaalt gemeentelijke belastingen als die ingeschreven is als inwoner in de Basisregistratie Personen (BRP).

Belastingen vallen dus niet onder de ‘all-in’ prijs, want een bewoner van de gemeente Tilburg dient deze belasting te betalen.

Als een huurder zich niet inschrijft als inwoner, moet u als eigenaar de toeristenbelasting voldoen.

Wij nemen alleen woningen aan, die modern gemeubileerd en gestoffeerd zijn. Tevens moeten zij voorzien zijn van pannen, bestek, bedden- en witgoed, magnetron etc. voor een comfortabel woongenot.

De minimale huurperiode is één maand.

Nadat er wederzijds contact is geweest, een zekere mate van vertrouwen is opgebouwd en de juiste documenten zijn aangeleverd, sturen wij per e-mail de huurovereenkomst en de algemene voorwaarden toe. Deze kan de (potentiële) huurder dan rustig doornemen en bij akkoord getekend per e-mail aan ons retourneren.

De stichting incasseert en draagt zorg voor de uitkering van de netto-opbrengsten aan alle belanghebbenden in het proces. Zo ontvangt u van de stichting de netto huuropbrengsten van uw woning.

We ontvangen elke nieuwe huurder ter plaatse voor een persoonlijk welkom, toelichting op de faciliteiten, informatie over de omgeving, huisregels en overdracht van de sleutel. Ook inspecteren we de woning en leggen we onze bevindingen, voornamelijk met foto’s, vast in een digitaal rapport.

Omdat het digitale rapport hoofdzakelijk bestaat uit foto’s, is de eventuele door de huurder aangerichte schade aan te tonen. Een inhouding op de borg of eventuele aansprakelijkstelling levert dan geen praktische problemen op.

Welk type huurder plaatsen wij?

  • Expats
  • Zakenlui
  • Internationaal onderwijzend personeel
  • Werknemers (buitenlandse) bedrijven
  • Mensen die in een verbouwing zitten
  • Mensen die de periode tussen twee koopwoningen moeten overbruggen
  • Mensen met brand- en waterschade aan hun woning

 

Geschikte woningen zijn netjes ingericht en bevinden zich op een aantrekkelijke locatie. Dit is voor iedere huurder anders, maar over het algemeen gaat het over een woning in of nabij het centrum met daarbij een goede aansluiting op het openbaar vervoer en in aanwezigheid van nabijgelegen supermarkten, restaurants en cafés.

Voor expats geldt dat ze vaak in de buurt van de werklocatie willen verblijven of een goede verbinding naar de werklocatie willen hebben. De inrichting moet comfortabel zijn (een moderne uitstraling is een pré) en schoon. Verder kan de inrichting neutraal gehouden worden zodat het een zo breed mogelijk publiek aanspreekt.

Voornamelijk door een continue en proactieve inspanning, zowel richting u als de huurder.

Voor onze werkzaamheden voor de eigenaar wordt maandelijks een commissie gerekend. Deze commissie zal worden verrekend met en ingehouden op de huurpenningen, waarna de ‘netto’ opbrengst wordt overgemaakt aan de opdrachtgever.

De maandelijkse commissie betreft een bedrag, dat per gesloten huurovereenkomst - na onderling overleg tussen opdrachtgever en opdrachtnemer - tot stand komt.